Escher in het Graan is Bildtse blikvanger

1826-laatste-graan-wordt-platgetraptWoensdag is de laatste hand gelegd aan het indrukwekkende landschapsproject Een ode aan M.C. Escher in het graan. Kunstenaars werkten nauw  samen met boeren om de acht grootschalige kunstwerken in graanakkers te realiseren. Het platgestampte graan vormt figuren die een ode brengen aan de wereldberoemde graficus. De kunstenaars trapten het laatste graan plat onder grote belangstelling. 

Joop Mulder van Sense of Place en de directeur van het Fries Museum Kris Callens hielpen een handje mee, net als wethouder Tol. Voor initiatiefnemer  Henk Rusman is het landschapsproject genaamd Ode aan M.C. Escher in het graan een droom die werkelijkheid wordt.
Bustour - Om de graankunst makkelijk bereikbaar te maken is er een rechtstreekse busverbinding mogelijk gemaakt via een samenwerking met Arriva.  Van 29 juni tot en met 8 juli rijdt er dagelijks een bus van het Fries Museum naar de Escheriaanse kunstwerken op ’t Bildt. Een ticket kost €10 en is inclusief toegang tot het reuzenrad.
Reuzenrad - De kunstwerken zijn nog tot en met 15 augustus te zien op ’t Bildt. Een aantal van de graanakkers zijn goed zichtbaar vanaf de Oudebildtdijk. Voor wie het werk van grote hoogte wil bekijken kan vanaf 29 juni t/m 8 juli terecht in een reuzenrad, dat een prachtig uitzicht over de graankunst en de omgeving biedt.
Samenwerkingen - Met de kunstwerken in het graan wil Henk Rusman ’t Bildt ”als bijzonder woon- en akkerbouwgebied centraal stellen en een ode  brengen aan het artistieke werk van M.C. Escher,” aldus de beeldend kunstenaar. Verschillende landeigenaren hebben hun graanakkers beschikbaar gesteld voor de kunstwerken en lokale ondernemers uit ´t Bildt zijn samengekomen om het reuzenrad te realiseren. Ook is het project een programmaonderdeel van Sense of Place, die culturele landschapsprojecten rondom het waddengebied organiseert.
Blikvanger - Het project springt in het oog, en heeft nog voor de start de nationale en internationale media al gehaald. ’Escher in het Graan’ sluit aan bij Planeet Escher, een project van het Fries Museum. Met het participatieproject wil het museum mensen wil uitdagen zich te laten inspireren door het werk  van M.C. Escher en zelf creatief aan de slag te gaan. De periode waarin de graanwerken te zien zijn valt samen met de Bildtse aardappelweken, waar  met kunst, poëzie en andere activiteiten het Bildt in het zonnetje wordt gezet.
Er zijn kunstwerken te zien van: Henk Rusman, Bowe Roodbergen, Marco Goldenbeld, Ria Groenhof, Hans Kuiper, Rinus Roelofs en Roland de Jong  Orlando.
Bij de foto: Met het plattrappen van het laatste graan werd het project vorige week woensdag geopend. (foto: Jan Bonefaas)

’Mooi dat júst de boeren hur deuren opensette’

1826-beeld1-escher-in-het-graanFruchtbere Grônd: exposities in boerenschuren en beelden langs de Ouwe-Dyk - De Oudebildtdijk is sinds vorige week niet alleen de langste straat van Nederland, maar ook het grootste openluchtmuseum van het land. In zeven aardappelschuren exposeren 44 kunstenaars uit vier Frieslanden: West- Friesland, Fryslân, en het Duitse Nord- en Ost- Friesland. Tussen de boerderijen wordt de kijker verrast met zo’n dertig beelden in het land. Woensdag  werd de expositie geopend.

Door Gerard de Jong - De kunstenaars komen uit West-Friesland, Fryslân en het Duitse Ost en Nord Friesland. ’Fruchtbere Grônd’ werd samengesteld  door Anita van Os, eigenaar van Galerie de Roos van Tudor in Leeuwarden. Zo’n 150 mensen waren woensdag aanwezig bij de opening van de  expositie, bij de familie Hoogterp aan de Ouwe-Dyk. ”’t Bildt het de pronk an,” zei Froukje de Jong namens organisator Bildtse Aardappelweken.
De Jong  schakelde van Bildts naar Nederlands en zelfs Duits; ook de Ost- en Nord-Friezen waren goed vertegenwoordigd. De kiem van Fruchtbere Grônd werd  gelegd door de inmiddels overleden Aukje van der Staag, zo vertelde conservator Van Os. ”Ik sprak vaak met haar, en het was vooral vanwege Aukje dat ik  ja zei tegen dit project.”
’Kûnst en boerewerk’ - Wethouder cultuur Jan Dijkstra ging in zijn toespraak even terug in de tijd. ”Ik kom út ’n boerefermidden. In ’n forig leven, fan 1978 ôf, kwam ik hier al op ’t bedriif fan de Femily Hoogterp. Je kinne gerust sêge dat ik arig wat fan de produkten út fruchtbere grônd in hannen en op de rûg had hew. Kûnst en ’t  boerewerk dinke je niet gau bijnander, maar baide binne belangryk in ’t leven, en ik bin blij dat se hier nander teugenkomme.”
Dijkstra was blij dat het juist de akkerbouwers zijn die nu kunst toegankelijk maken. ”De toekomst fan de irpelteelt is altyd in ontwikkeling. Dat is altyd al soa weest en  is belangryk. Fooral at ’t gaat om ’t miljeu en duursemens, en fansels ’t lândskap. Dat is wat wy sien, rúke, hore en beleve. In de kranten leze je faak: boeren binne in  de ferdediging. Wat is ’t dan mooi dat ôns boeren hier de deuren opensette en mînsen útnoadige, soadat se naast kûnst ok ’s sien kinne wat d’r hier allegaar  omgaat,” aldus Dijkstra. ”Ik spreek de wîns út dat dut prachtige projekt bijdraagt an ’t begrip foornander. En dat ’t wat losmaakt. Dan kinne wy groats weze op wat wy  hier metnander hewwe.”
Kijk voor meer informatie op www.baw.nl.
1826-beeld2
1826-beeld3
1826-beeld4


Bildtse Post